نقد و بررسی دنا

دنا

شاید در فکر خیلی ها نبود که به این زودی ایران خودرو ورژن جدید بیرون بده! ایران خودرو با طراحی و ساخت رانا افکار را مشغول خود کرد و با طراحی و ساخت خودروی هوشمند دنا،مهر کیفیت و تعهد جهانی شدن را بر روی کارنامه ی خود زد.

شاید یکی از عوامل موفقیت ایران خودرو در توسعه ی پلت فرم های جدید،این بود که بازار را شناخت و چیزی را برای پنهان کردن نداشت.ایران خودرو با اطلاع رسانی واضح و شفاف و پیشرفت عالی توانست بار دیگر قدرت خود را به رخ سایپایی های کِسِل بکشاند.سایپایی هایی که به نظر من به خاطر نا ایمن بودن خودروهایشان و عواقبی که این خودروها برای مصرف کننده داشتند باید محاکمه شوند.اگر سایپا روند بهینه سازی شرکت و ایمن سازی خودروهای خود را در اولویت قرار میداد و مشتری مداری میکرد شاید الان یکی از رقیبان اصلی ایران خودرو به حساب میامد ولی الان به گرد و خاک پای ایران خودروهم نمی رسد!

نمی دانم این چه حسی است که به من میگوید ایران خودرو در همه ی مراحل،چه طراحی و چه ساخت،و پیشرفت،برتری خاصی نسبت به سایپا دارد و فکر میکنم این حس من خیلی هم بی ربط نیست،کما اینکه شاهد پیشرفت ایران خودرو بوده ایم و هستیم.از همان سال 80 با طراحی پرشیا و سمند ایران خودرو برتری خاص نسبت به رقیبان پیدا کرد و این برای ایران خودرو یک امتیاز شد.سمندی که بعد ها امکانات و تجهیزاتش اضافه شد و حتی طی چند مرحله پیشرفت و تغییر فیزیکی داشت.

رونمایی-دنا

از همان سال 81 به بعد داشتیم به چشم میدیدیم که سمند خیلی خوب دارد جای خود را بین مردم باز میکند و تا الان که رانا و دنا طراحی شدند و به مرحله ی تولید رسیدند.به گفته ی خیلی از کارشناسان و مخترعان،ایران خودرو پتانسیل بالایی جهت طراحی پلت فرم های منحصر به فرد و خاص دارد.خود من نیز میگویم ایران خودرو پتانسیل طراحی خودروهای جی تی و کوپه را نیز دارد و من از این موضوع خوش حالم که ایران خودرو به شعار های خود عمل میکند و مطمئن هستم در آینده ای نه چندان دور مه هم به یکی از مدعیان خودروسازی در جهان می پیوندیم.

دنا-ایرانخودرو

حالا میخواهیم برویم سر اصل مطلب

نقد و بررسی دنا

بر خلاف رانا که بیشتر خودرویی برای بازار داخلی بود،دنا میرود تا بازارهای جهانی را نیز هدف بگیرد.پس شاید ایران خودرویی ها به این فکر هم بوده اند که برای جهانی شدن باید کیفیت بالا برود و ما شاهد همین موضوع در دنا هستیم.طراحی منحصر به فرد(کمی شباهت به سمند که منظقی هست،به خاطر مشترک بودن پلت فرم)قدرت خوب-امکانات بالا و تکنولوژی- در طراحی کلی به نظر من دنا در قسمت درب های خودرو رنج میبرد.چون شبیه درب های سمند هستند.در دنا چراغهای جلو هر دو دارای LED های کوچک درون کاسه چراغ هستند به علاوه ی توپی چراغ بسیار زیبا که الحق نتیجه اش زیبایی کل خودرو بوده است.طراحی دماغه ی خودرو در کل بدون عیب بوده است.چهره ی رانا جدی و مصمم است.وقتی فرمان خودرو را می شکنید خودرو چهره ی هماهنگ و خوبی به خود میگیرد و این نشان میدهد همه ی ابعاد بررسی شده است.(در طراحی).مورد دیگری که درمورد چراغهای جلو دنا باید ذکر شود شکل ذوزنقه ای آن است که به خوبی با جلو پنجره بزرگ دنا همخوانی دارد.همچنین سپر با کیفیت آن قسمت زیادی از چهره ی خودرو را بهبود بخشیده است و تاثیر زیادی روی زیبایی و به چشم آمدن دنا دارد..درباره ی چهره ی جلوی دنا باید بگویم کمی شبیه به میتسوبیشی لنسر 2011 است!ولی خیلی راه مانده تا به خوش نامی خودرو سازان مطرحی چون میتسوبیشی برسیم.اما شاید محصولاتمان در آینده ای نه چندان دور قابلیت رقابت با محصولات خودرو سازان مطرحی چون میتسو و هیوندای و کیا را داشته باشد.البته باید بگویم همه چیز به خودمان بستگی دارد.اگر بخواهیم میتوانیم پیشرفت کنیم و خواستن توانستن است.لازم به ذکر است که فرم چراغ های زیر سپر دنا خیلی منحصر به فرد است.همینطور که در تصاویر مشاهده میکنید جلو پنجره ی دنا بزرگ است و نوارهای کرومی دور جلو پنجره را زیبا کرده اند.در قسمت درب موتور باز هم دنا از طراحی جالبی بهره میبرد که همین طراحی خوب خودرو را بسیار پویا و زیبا کرده است.لبه های کاپوت به صورت نوک تیز نیستند و فرم دایره ای شکل دارند یا بهتر است بگویم منحنی شکل هستند.این انحنا تا محل ستون A که انتهای کاپوت است،کشیده شده است و الحق کامل کننده ی چهره ی دناست.همچنین دو آب پاش برف پاک کن برای دنا در نظر گرفته شده که محل قرار گیری آنها روی کاپوت است و با فاصله ی 30 سانت در کنار هم قرار داده شده است.همچنین دو خط حجمی برجسته روی درب کاپوت به صورت نیم دایره به یکدیگر رسیده اند که فرمی پویا به دماغه ماشین بخشیده اند.در ضمن محل قرار گیری پلاک نیز در نوع خود مهندسی شده است؛جلو پنجره ی بزرگ دنا را خطی پهن به دو نصف تقسیم میکند که محل قرار گیری پلاک دقیقا روی این خط است.یعنی ما بین جلو پنجرهدنا

و اما در مورد درب های دنا باید بگویم به خاطر مشترک بودن پلت فرم با سمند،درب ها شبیه به درب های سمند هستند.دستگیره های درب باز کن دنا تغییر کرده است و بهتر شده.در قسمت گلگیرهای جلو و عقب باید گفت پف خیلی خوبی به گلگیر ها داده اند و برآمدگی های گلگیر بر به روز بودن دنا افزوده است،ولی باز هم دنا یک ایراد دارد،آن هم این است که کپی برداری و دزدی طراحی درون طراحی دنا و در ذات دنا وجود دارد و محصول ایران خودرو آن چنان هم خودروی ملی نیست.در قسمت ستونC،دنا از طراحی جدیدی برخوردار است و ستون C دنا حجیم و محکم شده تا استقامت خود را به بیننده القا کند.همچنین طراحی سپر عقب نیز جالب است.سپر عقب دنا پف کرده و حجیم طراحی شده است.در کل باید گفت نمای عقب دنا اندامی طراحی شده است.سپر عقب دنا نیمی از قوس گلگیر را نیز تشکیل میدهد.درون چراغهای خطر از یک ردیف ال ای دی استفاده شده است که به زیبایی نمای عقب و تکمیل دنا افزوده است.ایران خودرو در دنا از تکنولوژی لامپ های ال ای دی به خوبی استفاده کرده است.این حرکت ایران خودرویی ها یعنی پیشرفت رو به جلو که همین برای کشور مفید است.همچنین چراغهای خطر عقب با پف سپر همخوانی بسیار خوبی دارند.طرح چراغها به صورت بزرگ و حجیم است و قطعات نیز با بهترین دقت مونتاژ شده اند تا کمترین ایراد را بتوان از آن گرفت.

ولی خوانندگان عزیز این تمام ماجرا نیست.درست است که ایران خودرو قدمی جهت بهبود صنعت خودروسازی برداشته است،درست است که دنا خودرویی کم عیب است و به گفته ی مهندسان ایران خودرو از طراحی بومی بهره میبرد،ولی آیا ایران خودرو در طراحی دنا کپی برداری و دزدی طراحی نکرده است؟

در پایان باید بگویم دنا خودرویی با کیفیت و زیباست که با در نظر گرفتن آپشن های بسیار عالی و طرح به روز به علاوه ی قیمت مناسب،میتواند فروش بسیار خوبی را تجربه کند.

مشخصات فنی دنا ایرانخودرو

ایمنی دنا:

o مطابقت با استانداردهای ایمنی تصادف از پهلو و جلو

o مجهز به کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو

o مجهز به کیسه های هوای جانبی (برخی از مدل ها)

o مجهز به کمربندهای ایمنی سه نقطه ای جلو و عقب با پیش کشنده و محدود کننده نیرو (جلو)

o مجهز به سامانه ترمز ضدقفل (ABS) و بوستر MBA به همراه توزیع الکترونیکی نیرو (EBD)

o ستون فرمان جمع شونده در تصادف

o چراغ های مه شکن جلو و عقب به همراه چراغ های ایمنی درها

امکانات رفاهی دنا

o مجهز به سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک (کلیه مدل ها)

o سامانه فرمان برقی (مدل ایی ال ایکس)

o سامانه ورود بدون کلید

o آینه های جانبی برقی

o سامانه کمک پارک عقب

o رادیوپخش CD/MP3 با مانیتور چندرسانه ای (مدل ایی ال ایکس)

o ستون فرمان قابل تنظیم

o کنترل سیستم صوتی روی غربیلک فرمان (مدل ایی ال ایکس)

o آینه های جانبی برقی (تاشو برقی با گرمکن برای مدل ایی ال ایکس)

o هندزفری بلوتوث

o شیشه های سولار رنگی

o زیرآرنجی جلو و عقب

o قابلیت دسترسی به صندوق عقب از داخل اتاق

o صندلی های برقی جلو

 

عملکرد دنا

o برخورداری از سامانه الکترونیکی مالتی پلکس

o قابلیت تجهیز به سامانه ناوبری ماهواره ای

o رینگ اسپورت آلومینیومی

o سامانه ضد سرقت (immobilizer)

o قابلیت تنظیم زاویه نور چراغ های جلو

دنا از لحاظ زیست محیطی

o مطابقت با استاندارد آلایندگی یورو 4 قابل ارتقا به یورو 5

 

منبع: وبلاگ مرسدس 1

به قلم:سید حمید رضا باب الحوایجی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *